onsdag 21. mars 2012

Mt. Kenya

Bildeserie
Onsdag 14. mars klokka 7 sto jeg og Ola klare i turtøy for å gå Kenyas høyeste fjell. Vi skulle møte i Nairobi klokka 12 og dra derfra klokka 14. Vi kom klokka 12, og bare ti timer seinere satt vi i bilene på vei til fjells. Vi kom fra klokka 2 på natta.

Men like motiverte var vi da vi sto opp dagen etter for å begynne det som skulle bli en fantastisk naturopplevelse.

Turen var arrangert av et universitet (Daystar) som har utvekslingsstudenter i fra mange land. Vi ble derfor kjent med  Eric Sievert fra Minnesota (etterkommer av nordmenn) sammen med fire andre amerikanere, to sør-koreanere, noen fra Uganda og Nigeria og masse Kenyanere. Gøy!

Vi ble ledet av denne karen, Agatha Ettellerannet, en forøvrig meget bra kar.

Hvis du har fulgt med på kenyanske aviser i det siste ville du visst at det var skogbrann på Mt. Kenya akkurat når vi var der. Vi måtte derfor gå gjennom store områder av nedbrent buskas og puste inn røykfylt luft på veien. Men det gikk helt fint.

Hvis det ble for ille måtte vi hjelpe brannvesenet litt.

Ola er glad.

Ola, flammenes herre.

Nok av pauser hadde vi, det skal jeg ikke si noe på. Her er det god stemning på 4000 meters høyde.

På vei opp hadde vi en overnatting på 3000, og en på 4300. Her er vi framme på 4300 og megaklare for å erobre et fjell morgenen etter.

Dessverre gikk vi ikke på den høyeste toppen på Mt. Kenya (Batia Peak, eller noe), den krever nemlig teknisk klatring og en masse utstyr. Vi måtte nøye oss med Lenana Peak på 4985 moh.

Klokke 03.49 lørdag 17. mars står vi opp, klare for å se soloppgangen fra Lenana peak. Vi rakk ikke helt opp før soloppgang, men vi fikk se soloppgangen fra en rygg like under toppen. Det var fantastisk.

Disen begrenset utsikten, men gav en utrolig stilig effekt på landskapet rundt fjellet.

God stemning på toppen!

Dette bildet hadde sett bedre ut i svart-hvitt
Sånn.

Sjokolade på toppen, namnamnammmm... Takk til mamma for den.
Dette er Brant, et fjell og noen blomster.

Og så dro vi ned igjen. Konklusjon: En meget vellykket tur.